Hur kan jag planera mina studier?

10 nov 2018
Hej..
Jag har en utländskgymnasiebetyg och det finns vissa ämne som kopletterar jag nu och de är engelska 6, fysik 2, kemi 2 men det är att jag tar dem här kurserna i gymnasieskola istället av komvux och jag tänker att ta en kurs för svenska som främmande språk på universitet.
tror ni att funkar på det här sättet eller att jag måste ta alla kurser i komvux ??
och i fall funkar det vilken grupp hamnar jag i ??
Är det BI eller BII??

12 nov 2018

Om du är under 20 år kan du gå gymnasiet och är du över 20 år eller har en avslutad gymnasieutbildning så läser du på Komvux. Svenska som andra språk läser du också på gymnasienivå. Prata med ditt Komvux om hur du ska planera dina studier och i vilken grupp du hamnar. De känner till din situation och kan förklara hur det blir för dig. Du kan läsa om hur betygsgrupperna fungerar i allmänhet här: https://antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/betygsgrupp-1/.