Hur många poäng behöver jag för en gymnasieexamen?

10 nov 2018
Hej.

Jag har en fråga till er. Har läst naturvetenskapsprogrammet och har inte klarat av 3 ämnen. Fy2,Ke2,Bio2. Jag kompletterade Fy2 och håller på med Bio2 just nu (på komvux). Undrar hur många poäng jag behöver för att få ett gymnasieexamen och kunna söka till Malmö Universitet?

Jag har för mig att redan nu jag kan begära ett examen men vet inte om detta stämmer. Tack i förhand och vi hörs <3!

12 nov 2018

För att få en examen från det Naturvetenskapliga programmet från Komvux krävs 2400 gymnasiepoäng varav godkända betyg i 2250 poäng. Du behöver alltså inte godkänt i alla kurser för att få ta ut en examen. Men du måste tänka på vad det är du vill söka till för program eller kurs på Malmö Universitet och vad som är behörigheten där. Om till exempel Kemi 2 skulle ingå i behörigheten där så kan du inte ha f i den kursen. Kolla upp behörigheten för vad du vill söka och prata sedan med ditt Komvux så kan de hjälpa dig.