Kommer jag in på en högskoleutbildning?

05 nov 2018
Hej, jag pluggar första året i natur. Jag är lite orolig att jag inte kommer lyckas med spanska 3 och att jag inte kommer få de bästa betygen i kemin, biologin och matten, om jag har tur kanske c.
Det leder till lite stress då jag blir orolig att mina betyg inte kommer räcka till de bättre högskolorna som t.ex pilot eller mäklare som jag är mest intresserad i just nu.
Jag vill liksom inte plugga i na i 3 år bara för att kunna bli en städerska om du förstår.
Så jag undrar vad man kan göra åt saken, har hört om högskoleprovet eller vad det heter eller komvux. Är dessa 2 de enda allternativen för att fixa betygen i slutet av gymnasiet för att kunna komma in i de ”bättre” högskolorna?

Dessutom undrar jag hur mycket mina chanser kommer att minska om jag får f i spanska 3 men ganska okej betyg som typ C och uppåt i alla andra ämnen?

06 nov 2018

Det är onödigt att du stressar över skolan, du kan ju bara göra ditt bästa. Har du kollat upp vad som krävs för de utbildningar du vill söka? Det kanske inte är så höga betyg som du tror. Dessutom så varierar antagningspoängen mellan olika skolor och orter. Antagningsstatistik för högskolor kan du bland annat hitta på UHR.se.

Skulle du inte ha tillräckligt i betyg när du är klar med gymnasiet kan du skriva prövningar på Komvux eller/och göra högskoleprovet. Det är de alternativen man har för att öka sina chanser att komma in på en högskoleutbildning.