Kan jag bli psykolog efter Ekonomiprogrammet?

24 okt 2018
Hej! Jag vill utbilda mig till en psykolog. Men jag har tänkt att gå ekonomi i gymnasiet. Kan man göra det om man ska utbilda sig vidare till en psykolog? Isåfall ska jag rikta in mig i ekonomi eller juridik?
Tack för hjälpen 😊

25 okt 2018

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Så det är inga problem om du vill välja Ekonomi och det spelar ingen roll vilken inriktning du väljer. Men ett tips är att välja Juridik om du vill läsa en extra psykologi kurs, eftersom psykologi 2 ingår i juridikinriktningen.