Hur blir man psykolog?

23 okt 2018
Hej jag är 18 år och läser sista året i gymansiet jag går i 3:an samhällsvetenskapsprogram. Jag tänker inte läsa vidare efter gymansiet men tänker ändå om jag ska behöva göra det så vill jag inte läsa mer än 2 år. Jag tänker bli pyskolog för jag är riktigt intreserad av det ämnet men undrar vad som krävs för att kunna läsa det? ,vad jag måste göra efter gymnasiet? Och ifall det kräv hög betyg för min betyg ligger mellan E och C.

24 okt 2018

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Psykologutbildningar finns på flera universitet och högskolor och omfattar fem års studier. När utbildningen är klar så måste man utföra ett års handledd praktisk tjänstgöring (PTP) för att sedan ansöka om psykologlegitimationen. Här kan du läsa mer om yrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/psykolog-11372. Antagningspoängen brukar ligga högt för psykologiprogrammet. Exakt hur hög den brukar vara på den skola du vill gå kan du leta efter på bland annat UHR.se.