Hur ska jag enklast byta inriktning på min gymnasieutbildning?

22 okt 2018
Hej jag går i ettan på ekonomilinjen och jag vet inte om jag vill fortsätta studera det på högskola för är även intresserad av teknik och vill kanske kunna gå någon högskola i den inriktningen och vill helst inte behöva byta linje vilka kurser kan man lägga till i kanske 2an för att slippa komvux eller läsa till senare? vad blir enklast? //Mvh

23 okt 2018

Det kan vara bra att du kollar upp vilka högskoleutbildningar det finns inom teknik. Om du vet vad du vill studera kan du se vilken behörighet som krävs och då blir det lättare att planera. Här har du en lista på högskoleutbildningar inom ämnet teknik: https://www.studentum.se/utbildning/grundniva-hogskole-och-kandidatexamen-etc-data-it/a57-c91. Du kan klicka på de utbildningar som verkar intressanta och se behörighetskraven. Bär du vet detta kan du gå till din Studie-och yrkesvägledare i skolan och så kan ni tillsammans fundera ut det bästa sättet för dig att få behörigheten.