Kan jag plugga vidare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

21 okt 2018
Hej, om man går vård- och omsorg, vård och medicin, och lägger till kurserna svenska 2 & 3, mattematik 2 och engelska 6, kan man då plugga vidare till att bli läkare eller något annat yrke som hade krävt att man gått en högskoleförberedande linje?

22 okt 2018

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram men du kan välja kurser som leder till högskolebehörighet och särskilda utbildningar inom området som till exempel sjuksköterska. Om du vill ha högskolebehörighet är det viktigt att planera dina studier. Inom programfördjupningen kan du välja att läsa de kurser som behövs för att få grundläggande högskolebehörighet. Det är ytterligare en kurs i svenska eller svenska som andraspråk och en kurs i engelska. Prata gärna med en studie- och yrkesvägledare på din gymnasieskola om du vill studera vidare så kan ni planera dina studier. Läkare kräver många kurser och blir därför svårt att få på gymnasiet men däremot kan du läsa på Komvux efteråt. Här kan du läsa mer om Vård och omsorgsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/vard-och-omsorgsprogrammet#moreAboutSearch.