Hur kan jag öka mina chanser att bli tandläkare?

18 okt 2018
Hej! Jag går första ring på gymnasiet, naturlinjen och min dröm är att bli tandläkare. Problemet är att jag har svårigheter med matematik och fysik samt kemi och jag tror inte att jag kommer kunna fixa höga betyg såsom A och B och jag vet att det är det som krävs för att kunna komma in på tandläkarlinjen i universitetet. Jag försöker verkligen plugga så mycket som jag bara kan men det är svårt och jag kommer inte klara av kriterierna på A eller C vet jag. Jag behöver verkligen hjälp och undrar vad jag ska göra? Jag vill inte gå ut med låga betyg och sedan komplettera betygen på komvux för då hamnar jag i grupp 2 när jag söker till universitetet och det minimerar min chans att bli vald. Har jag chans att bli tandläkare ens? Finns det andra sätt som jag kan använda mig utav för att nå mitt mål? Folk tipsar mig att byta till Sam och ta basår senare men det kommer vara lika svårt för mig att läsa matte 4 när jag inte är förberedd, eftersom Sam läser matte 1b och 2b vilket är extremt lätt jämfört med naturs matematik. Och på Sam läser man inte fysik så man kommer inte heller vara beredd... vad ska jag göra? Behöver hjälp och är tacksam för svar.

19 okt 2018

Om du som har svenska gymnasiebetyg redan är behörig till de utbildningar du söker med ditt slut- eller avgångsbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde – antingen med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som ger meritpoäng – får du då konkurrera både i direktgruppen och i kompletteringsgruppen. Du behöver alltså inte oroa dig för att läsa upp dina betyg på Komvux genom så kallade prövningar.

Du kan även göra högskoleprovet för att öka dina chanser att komma in och du kan även gå det naturvetenskapliga basåret även om du går Naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet. Men för att det ska vara värt att gå basåret så behöver det basåret ge dig platsgaranti på Tandläkarprogrammet. Basåret höjer nämligen inte ditt meritvärde utan ger bara behörighet. Prövningar på Komvux och högskoleprovet är alltså dina bästa chanser att komma in på Tandläkarprogrammet.