Kan jag plugga upp betyget på godkända kurser på Komvux?

18 okt 2018
Hej! På gymnasiet valde jag Estet-Musik, men vill nu höja mina betyg på komvux samt bli behörig för vidare studier. Problemet är dock att jag inte kan plugga upp de programfördjupande kurser (musikproduktion, estetisk kommunikation 2 etc) som står i mitt studiebevis.

Om jag förstått rätt, när det gäller programfördjupande kurser på estet (500p), är det tydligen upp till varje skola att välja ut ett sortiment ur de tillåtna kurserna för programmet. Därför planerar jag att ersätta mina tidigare kurser mot nya ämnen ur det tillåtna urvalet av programfördjupande kurser för estet-musik. Dessa skulle i sådana fall vara bl.a Engelska 7 och psykologi 1 & 2A mm. Skulle detta vara ok?

När jag frågade min tidigare SYV om en elev på komvux utan gymnasieexamen kan byta program helt och hållet och istället börja plugga samhälls, var detta ok enligt henne. Därför antar jag att det inte borde vara några större problem att byta ut mina tidigare kurser till nya kurser och därmed få chansen att höja mina betyg.

Men, när jag pratar med min nuvarande studievägledare påstår han att jag endast får byta ut de programfördjupande kurser jag ådragit mig ett F på. Detta innebär då att jag varken har möjlighet att höja, eller byta ut mina endast godkända (E), programfördjupande kurser mot nya kurser och på så vis plugga till så bra betyg som möjligt. Kan detta verkligen stämma?

19 okt 2018

Fram tills för ett par år sedan var det många som studerade på Komvux för att läsa upp sina gymnasiebetyg och på så sätt öka sina chanser att komma in på en högskoleutbildning. Nu har man nu tagit bort möjligheten att delta i själva undervisningen på komvux för att läsa upp betygen, om du redan har ett godkänt betyg i kursen. Däremot har du alltid rätt att göra en så kallad prövning för att höja ett betyg. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Prövning kan göras i alla gymnasiekurser som det sätts betyg i.

Om något känns oklart är det bäst att du frågar om detta på Komvux i din kommun eftersom de är bäst insatta i reglerna för Komvux-studier.