Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli läkare?

14 okt 2018
Hej!
Jag går i sexan och vill bli läkare. Jag undrar vad jag ska ha i betyg, vilken linje jag ska välja och om det finns gymnasium här i Göteborg som man kan välja för att bli läkare eller om man måste studera i en annan stad?

15 okt 2018

För att bli läkare ska du gå Läkarprogrammet på universitet/högskola, den utbildningen är 5,5 år lång. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Programmet finns på alla orter i Sverige så du behöver inte studera i en annan stad. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet