Kan jag bli ekonom efter HA?

12 okt 2018
Jag går i HA just nu och ska läsa svenska 3 och engelska 6 så att jag kommer in i högskola. Kommer jag kunna bli Ekonom?

14 okt 2018

Det finns flera ekonomiutbildningar på högskolan och det bästa är om du kan läsa på lite om dem. Det kan du bland annat göra på Studentum.se. Där kan du se vilka behörighetskrav som utbildningarna har. Som exempel så finns kandidatprogrammet i företagsekonomi som har behörighetskraven: Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2.

Det blir svårt att hinna med att läsa alla dessa kurser på Handels och administrations programmet. Även fast du lagt till engelska 6, svenska 2 och 3 så behöver du också lägga till matte 2 och 3 och Samhällskunskap 1a2. Det är inte omöjligt men du måste ansöka om att få läsa utökade kurser för att få med dig allt. Det kan du göra hos rektorn.