Kan jag gå natur om jag är dålig i matte?

11 okt 2018
Hej! Jag går nu höstterminen i 9:an och ska välja Gymnasium om några månader. Jag har alltid sett mig själv välja naturvetenskapliga linjen, jag har aldrig varit intresserad i de andra linjerna. Yrkena som jag skulle kunna tänka mig att bli är: Marinbiolog, arkeolog, biotekniker, biokemist mm. Problemet är att jag har ett mycket dåligt mattebetyg, det var alldeles nyss jag fick reda på att man helst ska ha över C i matte för att gå på naturvetenskapliga linjen. Jag har D i matte och pluggar extremt mycket bara för att få just det betyget. Jag har annars bara A och B i alla andra ämnena, jag har lätt för kemi, fysik och biologi men svårt för matte. Vad ska jag göra? Jag kan inte tänka mig ta någon annan linje och de andra linjerna har inte inriktning på de yrkena jag vill jobba med i framtiden.

12 okt 2018

Det finns inget som säger att man måste ha minst C i matte för natur. Behörighetskravet för att komma in är att man ska ha godkänt i matte. Men det kanske är många som rekommenderar att man ska vara bra i matte för att gå natur. Natur har väldigt mycket matte och det är något du måste vara beredd på om du väljer natur. Men är du intresserad och motiverad att studera hårt för att klara matten så kan du ändå klara programmet. Det är helt upp till dig vad du vill välja. Här kan du läsa mer om Naturvetenskapsprogrammet och se vilka kurser som ingår: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.

Lycka till!