Vilket program kan jag gå om jag vill bli psykolog?

11 okt 2018
Hej, jag vill bli psykolog. Alla säger att man måste gå på natur eller samhälle men jag vill inte gå på dessa ämnen. Jag vet om det är möjlig att gå på ett annat program.

12 okt 2018

Vad roligt att du vill bli psykolog! För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet. Dessutom kan du få det genom Estetiska och Humanistiska programmet om du lägger till matte 2. Så du behöver inte bara välja mellan natur och samhälle.