Vad ska jag gå för gymnasieprogram om jag vill bli mäklare?

10 okt 2018
Hej, jag vill bli mäklare. Jag ska börja gymnasiet nästa år och jag vet inte vilken linje jag ska gå för att bli mäklare. Men jag har även läst att man behöver Matte 3 för att bli mäklare. Jag är inte jätte intessera/ bra på matte heller så jag vet inte rintigt hir det ska gå till

11 okt 2018

Det finns olika typer av mäklare men om du tänker på fastighetsmäklare så  behövs det grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet eller Ekonomiprogrammet inriktning Ekonomi. Men du kan även välja ett annat program och lägga till matte 3b/3c i ditt individuella val. Då måste du först kolla med skolan att det är möjligt att lägga till den kursen innan du söker.