Vilket gymnasieprogram passar mig?

10 okt 2018
Hej!
Jag heter Valter och är 15 år, går alltså i nian. Jag har svårt att bestämma mellan två gymnasieval, Samhäll eller Natur. Jag gillar alla ämnen i sam, är också bäst i dem ämnena. Men jag gillar Natur ämnena, men är dålig på matte. Vet inte alls vad jag vill bli, så det är därför jag har valt mellan 2 breda val. Vill gärna höra för och nackdelar mellan de olika valen, är helt lost. Jag bestämde mig precis vilken skola jag vill gå på.
Tacksam för svar!
mhv Valter

11 okt 2018

Hej Valter,

Om du väljer mellan Samhäll och natur så finns det olika alternativ du kan välja för att få så mycket som möjligt av alla ämnen du gillar. Du kan till exempel välja samhällsinriktningen på Naturvetenskapsprogrammet. Då får du mer av samhällsämnena och mindre matte. Du kan även välja Samhällsprogrammet och sedan lägga till naturvetenskapliga ämnen i ditt individuella val.

Det kan vara bra att titta på vilka högskoleutbildningar man blir behörig till beroende på vad man väljer. Det kan du se här: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591.