Hur betalar man för internat?

02 okt 2018
Jag vill gärna gå på en skola i en annan kommun som har riksintag. Men jag har över två timmars pendling dit. Så jag tänkte att jag då måste bo på internat. Måste jag då betala för det själv eller ska min hemkommun betala för boendet? Kan tillägga att det finns en liknande utbildning i min kommun men vill gärna gå i en annan.

02 okt 2018

Ja, man betalar själv för sitt boende om man flyttar. Du har rätt till CSN och möjligen även inackorderingstillägg. Läs mer om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/studiehjalp-4270. Men detta täcker kanske inte alla dina kostnader för mat och bostad så du behöver fundera på hur du kan lösa detta. Kolla upp internatkostnaderna med skolan du vill söka till så du vet hur mycket det kommer att kosta.