Hur vet man om man bör byta gymnasieprogram?

01 okt 2018
Hej! jag går just nu i ettan på gymnasiet (hotell och turism programmet), det har gått kanske en månad sen vi började. När jag gick i nian och skulle bestämma gymnasium och linje och sånt stod det mellan det jag går just nu och humanistiska. Jag valde till slut hotell programmet men jag känner att jag har börjat ändra mig lite nu och tänker att jag kanske valde fel program men jag är inte riktigt säker. Hur ska jag veta vilken linje jag faktiskt vill gå? Är det möjligt för mig att byta skola och hur ska jag göra i så fall? Tacksam för svar :)

02 okt 2018

Du ska gå till din studie-och yrkesvägledare i skolan så fort som möjligt så du får hjälp att reda ut vad det är du vill. När du vet det kan du få hjälp med att göra upp en plan för hur du bäst ska nå dina mål. Om det blir aktuellt att byta så kan din SYV hjälpa dig med det. Eftersom du väljer mellan ett yrkesprogram och ett högskoleförberedande program kan du kanske fundera över om ditt mål är att kunna jobba direkt efter gymnasiet eller om du vill kunna studera vidare.