Vilket program passar om jag vill jobba inom sjukvård?

28 sep 2018
Hej!
Jag undrar om jag kommer att klara av NA-programmet. Jag har lätt för matte när jag väl förstår det och har ett merit på 307,5. Har enkelt i skolan för NO ämnena men vår lärare är inte så jätte bra. Jag vill gärna jobba inom sjukvården och VO är också ett alternativ. Kan man gå samhäll och ändå bli barnmorska?

29 sep 2018

Jag kan inte svara på vad du kommer att klara eller inte men det är en stor fördel att vara intresserad och motiverad och ha ett mål som du har. Du kan välja vilket program du vill bara du får den behörighet du vill ha. Beroende på vilket yrke du vill jobba med inom hälso- och sjukvård kan det vara bra att välja olika gymnasieprogram med tanke på behörigheten. Vill du bli läkare är det till exempel bra att läsa Naturvetenskapsprogrammet.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för vissa måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet. Efter sjuksköterskeprogrammet kan du sedan bli barnmorska.

Här kan du få tips på andra jobb inom området Hälsa-och sjukvård: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-halsa-sjukvard-10980.