Kan jag börja i åk 2 på gymnasiet efter IM?

25 sep 2018
Hej, jag har går första året på im då jag inte har godkänt i sv,eng och matte och inte kom i på det programmet jag ville. Men jag undrar om man kan börja i 2 an om man har behörighet efter ett år på im så man kan gå med dom jämngamla liksom eller om man måste börja 1 an ?

26 sep 2018

På IB-programmet har man en individuell studieplan och det kan se olika ut hur fortsättningen till gymnasiet kommer att se ut. Ibland får man läsa gymnasiekurser redan under sin tid på IM vilket kan göra att man inte hamnar efter men om man har mycket som man måste läsa in för att bli behörig så har man kanske inte hunnit göra det. Prata med dina lärare, rektor eller studie-och yrkesvägledare om vad som gäller för dig.