Kommer jag inte in på universitetet med underkänd i idrott?

19 sep 2018
Hej!
jag har haft utvecklingssamtal idag och min mentor har berättat att om man inte har godkänd i idrott kommer jag att inte komma in på något universitet. Jag går i nian och har 300 meritpoäng (enligt förra terminens betyg) och vill plugga i KTH ,ingenjörsutbildningen, och jag blev orolig när hon berättade att jag inte kommer att kunna komma in på något universitet sen.

20 sep 2018

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har: Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. Civilingenjörsutbildningen på KTH kräver till exempel Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1.

Idrott och hälsa är ett kärnämne på gymnasiet, men man får ha F i 250 poäng i en gymnasieexamen och ändå få sin gymnasieexamen. Det ända som kan hända är att ett underkänt betyg drar ner ditt meritvärde och det då blir svårare att komma in på det högskoleprogram du vill gå. Men idrott är inte ett behörighetskrav för ingenjörsprogrammen.