Vad ska jag göra om jag är för gammal för gymnasiet?

19 sep 2018
Hej!
Nästa år i Maj jag fyller 20, enligt jag förstod jag kan inte gå till gymnasie.
Min ambition var att bli en engenjör genom Teknikprogrammet, jag gillar väldig mycket programmering, Men jag saknar kemi alltså jag har läst inte kemi och jag kunde inte söka Teknik. Förra året jag visste inte jag behöver kemi, jag alltid hörde att man behöver bara Engelska, Svenska och Matte för att man kunna gå till gymnasie, SYV i skolan sa aldrig om kemi till mig, jag vet det var min problem också att undersökte inte om detta, men jag var ny jag förstod ingenting om detta regler min svenska var inte bra, jag hade ingen föräldrar som andra ungdomar som hjälpa mig.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag pretade med många skolor och SYV, dem sa du kan gå till Komvux eller folkhögskolan, men min dröm var mer än dessa. Det är inte rättvis!!

19 sep 2018

Man kan börja på gymnasiet senast det första kalenderhalvår man fyller 20, ofta gäller det då att man söker och börjar när man är 19 år gammal. Är man över 20 kan man istället vända sig till Vuxenutbildning eller Komvux. Komvux är inte ett sämre alternativ än gymnasieskolan, du kan få exakt samma utbildning där som du kan få på Teknikprogrammet på gymnasiet. Skillnaden är bara att du går din utbildning med rätt åldersgrupp. På Komvux kan du dessutom läsa in behörigheten från grundskolan så att du sedan kan fortsätta med Teknikprogrammets kurser. Ta kontakt med komvux i din kommun så får du hjälp med att planera dina studier.

Lycka till! /Petra, SYV