Vilket program ska jag välja?

12 sep 2018
Jag ska börja gymnasitet nästa år, vilket även betyder att jag måste veta vilken linje jag ska gå. Jag har var5it väldigt insatt på att gå ekonomi med inriktning juridik eftersom jag alltid älskat samhällskunskap. Men nu under senaste tiden har jag börjat undra om det verkligen är rätt val. Jag älskar både att hjälpa personer med deras problem (psykologi) och att hålla på med juridik (ekonomi, juridik). Finns det något tips på hur jag vet vad jag ska välja?

12 sep 2018

För att bli behörig till psykologutbildningen på universitet/högskola krävs det grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du får den behörigheten direkt av Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet.

Är du intresserad av att gå Ekonomiprogrammet hindrar det alltså inte att du sedan söker till psykologprogrammet. Det finns inte heller något som hindrar dig från att söka till juristprogrammet istället så du behöver inte göra det valet förrän du är klar med gymnasiet.