Kommer jag att komma in i gymnasieskolan jag vill gå?

11 sep 2018
Hej, jag har en fråga om ingtagningspoäng. Själv går jag i nian och har ångest inför gymnasiet, har hittat en skola som jag tror passar mig och det är den jag just nu vill rikta in mig på. Men problemet är då poängen. Just nu har jag 265 i merit och skolans medelvärde till ek linjen var detta året 283. Jag tror att jag kan höja mig såpass mycket till 280 men ett till problem är att min årskull är massa fler än vad det var nu för dem som började gymnasiet. Förstår då att poängen kommer att höjas för många vill antagligen komma in på den skolan. Min fråga är då hur mycket du tror att poängen höjs? Med 5/10/20 poäng?? Eller hålls meriter kvar? Känns orimligt att skolan ska ha över 290 poäng, enligt mig men vill göra allt för att komma in på skolan men vill ej satsa i onödan. Vill ha ett humm om det är någon idé om att satsa på denna skolan, så som meriten ser ut nu klarar jag de men det är trots allt för en annan årskull och med mera. Med hur mycket ungefär brukar meriten höjas för populära skolor mellan varje år? Tacksam för svar!

12 sep 2018

Jag förstår att du gärna vill veta om du har en chans att komma in eller inte men tyvärr så kan man inte veta det förrän man har ansökt och antagningen är över. Jag kan inte spekulera i vad antagningspoängen kommer att bli. Det du kan göra är att titta på hur antagningsstatistiken har sett ut tidigare år och själv gissa. Sedan är det bara att göra ditt bästa för att höja dig och hoppas på att komma in. Mer än så kan man inte göra.

Lycka till i skolan! /Petra,SYV