Hur ska man tänka kring gymnasiers antagningspoäng?

30 aug 2018
Hej!
Jag har väldigt höga meriter på 320p och tänkte nog gå natur på någon passande skola, problemet är dock att många av de skolor jag intresseras av har en median på 240p och antagningsgräns på 180p vilket är väldigt lågt för en kurs i Naturvetenskap. Gymnasieskolan (Johan movings, eller hur det stavas) har fått väldigt bra recensioner och har även kristen profil vilket jag letar efter. Är det smart att välja en skola med låga poäng när man själv har höga? Är undervisningen anpassad på något särskillt sätt för att hjälpa elever med problem? Snälla förklara för mig för håller på att bli galen!

31 aug 2018

Att den lägsta antagningspoängen blir låg eller hög kan bero på väldigt många olika saker. Det kan till exempel vara att orten är glesbefolkad. För just den skola du har tittat på kan det bero på att det inte är lika många som vill ha en kristen profil. Den är inte lika populär helt enkelt. Antagningsgränser eller popularitet förändrar inte skolan eller programmet på något sätt. Alla nationella program har samma programstruktur och svårighetsgrad.

Mitt råd är att du tänker mindre på antagningspoängen och mer på hur du tror att du kommer trivas i skolan. Ett bra sätt att ta reda på det är att besöka skolan. Många skolor tar emot studenter som "elev för en dag". Då får man vara med en klass på sitt valda program under en dag. Det är ett jättebra sätt att känna efter hur det skulle kunna vara om du gick i den skolan. Ta kontakt med skolan/skolorna du är intresserad av och fråga om du kan få besöka skolan.