Hur många kurser får jag ha F i ?

27 aug 2018
Hej!
Jag läser 2700 poäng, har 2 kurser inom modersmål. Jag tänkte fråga hur många kurser jag "får" ha F i ?. Är det 350 då eller 550?

28 aug 2018

Du kan ha f i 250 poäng av kurserna som ingår i ditt gymnasieprogram. För de utökade kurserna kan du ha f i alla. Men ska du använda de utökade kurserna (om de behövs för behörighet för den utbildning du vill söka) så måste du ha godkänt i dessa.

Det kan variera beroende på vilket program du läser vilka kurser du får ha f i. Om det gäller ett yrkesförberedande program ska man ha ett godkänt betyg i Svenska/svenska som andra språk 1, Matte 1 och Engelska 5. Man ska också ha godkänt betyg i minst 400 poäng av de programgemensamma ämnena, alltså de ämnen som är specifika för det programmet. Du kan se vilka ämnen det gäller om du söker på ditt program på vår hemsida, längre ner på sidan finns poängplanen.

Om du däremot läser ett högskoleförberedande program gäller det även att man ska ha godkänt betyg i Svenska/svenska som andra språk 1, 2 och 3, Matte 1 och Engelska 5 och 6. Här kan du läsa mer om att ta examen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.  Om man inte tar examen får man ett studiebevis istället.