Vilket program ska jag välja?

27 aug 2018
Hej jag läser svenska som andra språk (bor 2 år här)och är tveksam mellan vård och omsorge och ekonomi juridik jag hörde att ekonomi juridik har mycket att läsa och finns måga ord och beggrep som man måste lära om lag är det snat?

28 aug 2018

Det är alltid bäst att fundera på flera saker när man ska välja gymnasieprogram. Alltså inte bara välja bort ett program för att man tänker att det är svårt. Det är också viktigt att man väljer ett program där man känner sig motiverad att studera, som passar ens framtidsplaner och som väcker ditt intresse. Det finns många nya ord och begrepp att lära sig på alla program. Vård-och omsorg är inget undantag.

Läs på om alla program och se exakt vilka kurser som de innehåller. Det kan du göra här. Sedan är det bra att besöka skolorna som man funderar på att söka till. Man kan höra av sig till skolorna och be om att få vara "elev för en dag". Då får man vara med en klass under en hel dag och delta i lektioner. Det brukar vara till hjälp när man ska välja skola. Sedan är det också en jättebra idé att gå till sin studie-och yrkesvägledare i skolan. Hen kan hjälpa dig fundera kring ditt val och ge dig mer information om de olika programmen.