Hur kan jag gå Teknikprogrammet om jag är över 20 år?

24 aug 2018
Hej igen!
Tack för din hjälp men om jag ta en ledig plats för mig på ett Introduktionsprogram där jag kan förbereda mig för Teknikprogrammet. Det ta kanske ett år för att läsa introduktionprogrammet men Jag är 19 år gammal just nu efter ett år jag ska bli 20 år gammal. Så hur ska jag börja teknikprogrammet(gymnasiet) om jag är 20 år gammal?

27 aug 2018

Det är inte säkert att du behöver läsa ett helt år på Introduktionsprogrammen. Ibland får man även läsa kurser från sitt valda gymnasieprogram (för dig Teknikprogrammet) medan man går Introduktionsprogrammet. För att veta vad som är möjligt för dig måste du ta kontakt med en skola som erbjuder det Introduktionsprogram som du vill gå. Om du är över 20 år när du ska söka och påbörja Teknikprogrammet så kan du istället vända dig till Komvux i din kommun där du kan få exakt samma utbildning. Så om du verkligen vill gå Teknikprogrammet så finns alla möjligheter för dig att göra det även om du hinner bli över 20 år.