Hur ska jag höja mina betyg?

23 aug 2018
Hej! Jag går i 9:an och är i början av höstterminen. Mina tankar kring gymnasieval tar kol på mig, jag ör orolig över att jag inte kommer komma in på det gymnasium ja vill. Sidensjal gymnasiet inVästerås är jag intresserad av, program och inriktning har jag inte tänkt på ön men lägsta merit sägs vara 270 och jag ligger runt 150 och har stor talang inom Bandy. Jag har två terminer på mig, och pressen är som högst....Vill komma in där så otroligt mycket, vad ska jag ta mig till?

24 aug 2018

Det är bra att du funderar på ditt gymnasieval men du ska inte oroa dig över det! Du kan inte göra så mycket mer än ditt bästa i skolan. Fokusera på att höja betygen i de ämnen som behöver höjas. Lärarna kan säkert förklara och ge råd kring vad du behöver göra. Det är bra att du har motivationen att plugga eftersom du vill komma in på det här gymnasiet så gärna men skulle det inte bli så kommer det ordna sig ända. Här har vi några tips på studieteknik som kanske kan hjälpa dig: https://www.gymnasium.se/nyheter/inspiration/tips-bra-pluggteknik-10306.