Vilket gymnasieprogram funkar om jag vill bli journalist?

22 aug 2018
Hej! Jag har precis börjat nian och funderar på gymnasieval. Hade tänkt att bli journalist och därför funderade jag på Samhaällsvetenskap med inriktningen: Medier, information och kommunikation.
Dock vill jag även gå på ett innebandygymnasium.
Det finns dock inget innebandygymnasium med den inriktningen.
Därför är min fråga om de andra inriktingarna inom samhällsvetenskapsprogrammet, fungerar om man vill plugga vidare på journalisthögskolan?
Eller finns det andra program som fungerar för mitt ändamål förutom Samhällsvetenskap?
Med vänlig hälsning,
Adam

23 aug 2018

Hej Adam,

Vad roligt att du vill bli journalist! Behörigheten som krävs för att gå på journalistprogrammet på universitet/högskola är grundläggande behörighet, Historia 1b/1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram. Så du kan välja vad du vill och fortfarande söka till Journalistprogrammet.