Kan jag förlora mina gymnasieplatser?

14 aug 2018
Hej! Jag står som reserv till 3 olika skolor, om jag kommer in på en och tackar ja, kommer jag förlora mina platser som reserv till dem andra 2 skolorna??

15 aug 2018

När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare. Du kan bara komma in på ett av de val du gjort.

Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.