Vad är åldersgränsen till gymnasiet som asylsökande?

23 jul 2018
Hej!

jag undrar om att vad är ålders gränsen för att börjar gymnasie?
jag är en flyktingar pojke som min ålder står 98 på mitt LMA kort.(får jag börjar gymnasiet?)
vilka kommuner får jag?jag har betyg på svenska,engelska o matematik o 7 andra ämne.(10 betyg)
min ålder har ändrat från 99 till 98 hos migrationsverket.
MVH.

24 jul 2018

Man kan vanligtvis börja på gymnasiet senast det första kalenderhalvår man fyller 20, ofta gäller det då att man söker och börjar när man är 19 år gammal. Är man över 20 kan man istället vända sig till Vuxenutbildning eller Komvux. Men samma regler gäller inte om man är asylsökande. För att kunna tas in på ett gymnasieprogram, som asylsökande, får du inte ha fyllt 18 år vid skolstart utan högst vara 17 år. Du kan alltså inte söka till gymnasiet nu men när du får uppehållstillstånd kan du gå gymnasiet på Komvux.