Har man rätt till inackorderingsbidrag om man inte kommit in i sin hemort?

27 jun 2018
Hej!
Vår dotter har sökt NIU men inte kommit in i sin hemkommun. Har kommit in i annan kommun. På grund av att de inte har något samverkansavtal nekas vi inackorderingstillägg. På er hemsida kan vi läsa att om man inte kommit in på gymnasieutbildning i sin hemkommun, men inte blivit antagen, har man rätt till inackorderingstillägg för att gå gymnasieskola som ligger i en annan kommun. Stämmer detta?

12 jul 2018

Vilken tråkig situation! Även CSN menar att det finns undantag från kraven för att få inackorderingstillägg och en av dessa undantag är att du har sökt men inte blivit antagen till utbildningen som finns på din hemort eller inom två timmars restid från föräldrahemmet. Vanligtvis kan du få bidrag från din hemkommun om du måste bo och studera någon annanstans än hemma. Men i vissa fall kan du få inackorderingstillägg från CSN. Kanske måste ni kolla med er kommun och CSN om det är från CSN ni ska söka inackorderingsbidraget i detta fall?

Här hittar ni CSN:s information kring detta så ni kan läsa på innan ni tar upp saken med kommunen igen: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f181d5.