Hur blir man advokat?

20 jun 2018
Hej! Jag ska börja gymnasiet om 1 år och vill bli advokat. Hur mycket poäng behöver man för att bli advokat?, vilken linje ska man gå i?, hur många år tar det att plugga till advokat? och kan ni/du ge tips på ett bra gymnasium i Stocholm.

11 jul 2018

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program. Det spelar ingen roll vilken gymnasieskola du väljer.

Utbildningen är 4,5 år långt och man pluggar på heltid. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat. För att bli advokat måste man arbeta i minst 3 år som jurist och sedan kan man ta advokatexamen, här kan du läsa mer: https://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/

Lycka till med studierna! /Petra,SYV