Kan man ändra i gymnasievalet efter ansökningstiden gått ut?

13 jun 2018

min son vill byta ordning på sina gymnasieval och istället välja alternativ två. Troligen kommer han in på alternativ 1 och alternativ två har lägre intagningspoäng. finns det risk att han inte kommer in alls om han tackar nej till sitt förstahandsval. Han har 295 poäng och lägsta poäng för intagning på hans andrahandsval var 245 med 28 reserver

14 jun 2018

Man kan bara komma in på ett alternativ så om han kommer in på sitt förstahandsval och tackar nej så har han ingen gymnasieplats alls. Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då. Han kan försöka byta efter att skolorna har börjat men det hänger på att det blir en ledig plats på det program han vill gå istället. Det baseras inte på meritpoängen om man vill byta skola. Läs mer om hur valet går till här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234.

Lycka till!