Kan jag bli IT-arkitekt efter Naturvetenskapsrogrammet?

09 jun 2018
Hej! Jag ska läsa naturvetenskap på hösttermin! Jag är intresserad av att bli IT-arkitekt. Natur är det bra val tycker ni?

10 jun 2018

Jag tänker att det naturliga valet hade varit Teknikprogrammet men det spelar ingen roll så länge som du får den behörighet du vill ha. För att bli IT-arkitekt så kan man välja på olika utbildningar inom området. En skulle till exempel kunna vara datavetenskap och till det så blir du behörig efter Naturvetenskapsprogrammet. Fundera på vad du vill gå för högskoleutbildning och kolla upp att du får rätt behörighet. Jag tror inte att det kommer vara några problem, men det kan vara bra att veta vilken utbildning du vill söka till efter gymnasiet. Om du inte vet vad som passar bäst kan du fråga en IT-arkitekt eller en arbetsplats som anställer IT-arkitekter om vilken utbildning som de anser vara passande.