Kan jag gå idrottsutbildning på ett vanligt gymnasium?

06 jun 2018
Kan jag lägga till elitidrott som tillval på ett vanligt gymnasium? Alltså om jag kan gå de kurser för högskoleförbredning, lägga till utterliggare några kurser som språk osv och till sist välja elitidrotts linje?

06 jun 2018

Det finns ingen gymnasieskola som bara erbjuder idrottsutbildning utan du söker först till en ”vanlig” gymnasieskola. Sedan väljer du ett av de nationella programmen som skolan erbjuder tillsammans med idrottsutbildningen. Då läser du på ett nationellt program men väljer kurser som tillåter dig att utöva din idrott. Då kommer du alltså att kunna få den behörighet du vill ha. Det är inte alla skolor du kan få en idrottsutbildning på. För att en skola ska få erbjuda dig en idrottsutbildning (NIU, RIG) måste de vara godkända av specialidrottsförbundet och därefter söka tillstånd hos Skolverket. Läs mer om idrottsutbildningar här: https://www.gymnasium.se/sok/idrottsutbildning-riu-niu#moreAboutSearch.