Kan jag bli ingenjör efter Ekonomiprogrammet?

05 jun 2018
Hej, jag undrar om det går att bli ingenjör om man går ekonomiprogrammet?

05 jun 2018

Det går inte att säga något generellt om det. Det finns över 200 st olika civilingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningar att välja på i Sverige fördelat på cirka 30 olika skolor. Sedan så finns en hel del olika inriktningar att välja bland:

Utbildningar till byggnadsingenjör ger dig kunskaper i planering och utformning av byggnader och för byggnadernas olika skeenden under en livstid. Detta planerar och studerar du ur ett byggnadstekniskt, arkitektoniskt och miljöriktigt sätt. Inom byggnadsingenjörsutbildningen finns det även ett flertal inriktningar.

Om du läser till dataingenjör får du kunskaper inom datateknik för att bland annat kunna utveckla programvaror, konstruera datasystem, administrera nätverk samt att arbeta inom processindustrin och hantera säkerhetsfrågor.

Om man läser tillekonomiingenjörläser man ämnen som logistik, kvalitetsstyrning, industriell organisation och miljöledning med flera. Alla ämnen är viktiga för alla företags och organisationers verksamheter.

Läser du tillmaskiningenjör får du en helhetssyn på hela produktkedjan, från idé till den färdiga produkten.

Så viken behörighet du behöver beror på vilken av utbildningarna som du vill söka. Du kan läsa mer om ingenjörsutbildningar här: https://www.studentum.se/utbildning/ingenjor#moreAboutSearch och om du går in på länkarna till de olika programmen står det ofta vad som är behörigheten till just det programmet. Sedan kan du jämföra det med programstrukturen på Ekonomiprogrammet som du kan se här: https://www.gymnasium.se/sok/ekonomiprogrammet#moreAboutSearch.

Hoppas du har fått lite mer koll på ingenjörsyrket och kan hitta en utbildning som intresserar dig! /Petra,SYV