Kommer jag in på mitt försthandsval?

26 apr 2010
Hej!
Jag har några frågor angående gymnasievalet som jag gärna skulle vilja ha besvarade. Jag har sökt naturvetenskapliga linjen i en annan kommun och har ju därför ingen garanterad plats. Dock har jag inte riktigt fått alla regler helt klara för mig. Enligt den preliminära intagningen kom jag in, men gymnasiet erbjuder 122 platser och det var 118 som kom in (varav 99 hade sökt i första hand). Jag undrar då vart jag ligger i rankingen. Kommer jag in före de som söker i andra hand, eller hur går detta till? Om jag inte gör det, är det stor chans att jag inte kommer komma in alls isåfall, hur stor skillnad brukar det vara på den preliminära och den slutgiltiga intagningen? Undrar också om linjen kan ta in fler än vad det är sagt (122) om det bara är några fler sökande, med tanke på att det är en teoretisk linje?

Vill väldigt gärna ha svar på dessa frågor då jag ständigt går och oroar mig för detta.

MVH

Johanna

Hej!

Om du söker till ett gymnasieprogram med en inriktning som inte finns i din hemkommun söker du till den utbildningen som förstahandssökande och söker alltså dit på samma villkor som de elever i kommunen utbildningen är förlagd i. Om din hemkommun har en motsvarande utbildning eller den inriktnign du söker, söker du i som andrahandssökande. Då kommer du in i mån av plats. Kommer du inte in hamnar du på en reservplats. Om elever som kommit in på din linje sedan väljer att inte gå där, får personen som ha reservplats ett en plats. turordningen beror på betyget.

Det är svårt att veta hur den preliminära och slutliga intagningen kommer att skilja sig från varandra. Det beror på om intresset för utbildningen förändras mycket eller lite.

Jag skulle kontakta SYv för skolan du vill börja på för att ta reda på hur många de kan ta in.

Lycka till!

Vänlig Hälsning