Vilka kurser ger meritpoäng?

15 maj 2018
Hej!

Jag är en 16 årig tjej som ska börja gymnasiet nästa höst. Jag har satt in mig i meitpoäng/meritvärde på gymnasiet de senaste dagarna. Jag har förstått att moderna språk, matematik och engelska ger "extra poäng, samt att 2,5 är maxpoängen, vilket ger 22,5 poäng totalt. Till mitt gymnasieval har jag valt samhällsvetenskapsprogrammet. Har jag då möjlighet att få max meritpoäng, alltså 2,5 om jag väljer till t.ex. Engelska 7 och Matte 3b. Ger även det moderna språket som ingår i de programgemensamma ämnena meritpoäng? Om inte, hur ska jag göra för att få så högt meritvärde som möjligt? Jag kanske skulle vilja komma in på juristprogrammet i framtiden.

Tack på förhand!

16 maj 2018

Vad bra att du har kollat upp hur det funkar med betygen på gymnasiet! Du har rätt att man kan få 2,5 poäng i meritpoäng och att moderna språk, matte och engelska kan ge det. Men om det ger meritpoäng är olika för olika utbildningar. Det är alltså bara när du söker till en viss högskoleutbildning som du kan få meritpoäng. Här kan du läsa mer om det och se vad som ger dig meritpoäng ifall du söker till juristutbildningen som har områdesbehörighet 1: https://www.gymnasium.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx.