Kan jag fortsätta i åk 2 med flera F?

27 apr 2018
Hej! Jag har fått reda på av mina lärare på gymnasiet att jag kanske behöver gå om ettan, PGA F i många ämnen men frågan är om jag kan komma in i 2:an ändå om jag har F?

27 apr 2018

Det är rektorn som beslutar om du ska få gå om ett år på gymnasiet. Men det är bara ett erbjudande och om du vill kan du tacka nej till det och fortsätta på 2:an oavsett hur många F du har. Däremot kan du inte få en examen om du inte uppnår kraven så det kanske inte är någon idé att fortsätta om du vill ha din gymnasieexamen. Här kan du läsa om vad som krävs för att du ska få en yrkes eller en högskoleförberedande examen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.