Är det möjligt att flytta själv under gymnasiet?

24 apr 2018
Hej! Jag bor just nu i Norrköping och går i ettan i gymnasiet, snart är terminen slut och det blir sommarlov. Nu är det så att jag vill börja i en friskola som har riksintag och detta gymnasiet ligger i Lund. Jag vill börja i åk 2 i detta gymnasium.
Om jag ska börja i detta gymnasium så måste jag flytta själv dit (jag är bara 16 år) och bo i en lägenhet ensam. Kan jag få hjälp med det? Jag kommer inte kunna få inackorderingstillägg eftersom att denna utbildning (ekonomi linjen) finns redan i min hemkommun (Norrköping), jag kan inte få bidrag från kommunen heller eftersom att det är inte en kommunalskola utan en friskola.
Kommer jag kunna få bidrag på något sätt för att klara av att betala hyran, mat mm osv? Eftersom att jag studerar på heltid? Finns det något hjälp man kan få med det och är detta ens möjligt? Är det möjligt att bo ensam som 16 åring i Lund för att gå i gymnasiet där?

Jag vill gå i just Lunds Jensen gymnasium utav olika skäl som rör att jag inte vill stanna i Norrköping eller gå i Linköpings Jensen gymnasium. Är detta möjligt på något sätt? Problemet är boendet och bidragen som jag inte vet att jag ska få, om jag ska flytta dit så kommer jag flytta ensam utan föräldrar, men såklart med deras tillstånd.

Uppskattar hjälp, tack

24 apr 2018

Vad roligt att du hittat en skolan du vill gå på! Har du kontaktat skolan? Det första du ska göra är att kontakta rektorn på skolan och fråga om det finns möjlighet för dig att byta. Om det är möjligt kan du fråga skolan om de kan hjälpa till med att hitta boende eller om det finns internat. Annars så är det upp till dig och dina vårdnadshavare att hitta och betala för boende.

Du kan inte få inackorderingstillägg som du skriver men du kan fortfarande få det vanliga studiebidraget. Studiebidrag söker man från CSN (https://www.csn.se/) och inte från kommunerna. Tyvärr finns ingen annan hjälp att få utan du och dina föräldrar måste fundera på om ni har råd att finansiera din flytt.