Hur många F kan jag ha på mitt gymnasieprogram?

23 apr 2018
Hej, jag går andra året i gymnasiet. Jag går då restaurang och livsmedel programmet i Nyköping och undrar lite med det här kring F i kurser. Jag har då F i serveringskursen och har F varning i naturkunskap vilket antagligen kommer sluta med ett F då läraren inte är så bra. Jag har hört att set som gäller är 250p F i vissa skolor. Men är det så även på min linje? För serveringskursen är 100p och naturkunskapen är 50p vilket då blir 150p F i 2:an. Hur blir det när jag tar studenten?

24 apr 2018

För yrkesförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i dessa kurser: Svenska/svenska som andra språk 1, Engelska 5 och Matte 1. Sedan behöver du godkänt i 2250 poäng av de 2500 poäng som ett gymnasieprogram består av. Det är alltså rätt som du hört att du kan ha F i 250 poäng. Du behöver också ett godkänt gymnasiearbete och godkänt i 400 poäng av de programgemensamma ämnena. Här kan du läsa mer om vad som krävs för gymnasieexamen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Stort lycka till! /Petra, SYV