Kan man gå NIU på Introduktionsprogrammen?

13 apr 2018
Om man har blivit antagen på ett NIU gymnasium har man rätt och söka till introduktionsprogrammet fall man har F i något av grundämnena?

14 apr 2018

Det finns ingen gymnasieskola som bara erbjuder idrottsutbildning utan du söker först till en ”vanlig” gymnasieskola. Sedan väljer du ett av de nationella programmen som skolan erbjuder tillsammans med idrottsutbildningen. Introduktionsprogrammet räknas inte som ett nationellt program så för att gå en idrottsutbildning så behöver du kommain på ett nationellt program. Prata med skolan du vill börja på och din Studie-och yrkesvägledare i skolan om vad som krävs för att du ska kunna påbörja den utbildning du vill så fort som möjligt. Det finns kanske lösningar för att du ska kunna höja dina betyg redan innan terminen är slut så att du inte behöver gå ett introprogram för att höja dina betyg. Läs mer om idrottsutbildningar här: https://www.gymnasium.se/sok/idrottsutbildning-riu-niu#moreAboutSearch.