Kan man bo i studentlägenhet på gymnasiet?

12 apr 2018
hej!
jag går just nu i högstadiet, min fråga till dig är om man kan hitta studentlägenhet i stockholm även om man bara ska börja gymnasiet och isånnafall har du några tips om vart man kan söka en bostad helst med kort kötid.
tacksam för svar

13 apr 2018

Om man flyttar för att gå i gymnasiet så får man försöka hitta en lägenhet på egen hand om det inte är så att skolan har internat. För att få studentbostäder krävs att man går en eftergymnasial utbildning. Så det finns tyvärr ingen hjälp att få utan det är upp till dig och din/dina vårdnadshavare att hitta bostad.

Däremot så finns det vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Du kan läsa mer om bidraget på CSN:s hemsida här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847.