Hur får man dispens för engelska?

07 apr 2018
Dispens i engelska får man om man kan klara programmens ämnen. Menas det de andra ämnena på programmet? Engelskan har man ju inte med sig. Den får man läsa in. I Katrineholm får man inte komma in på gymnasielinjerna om man inte är nära ett E i engelska. Är det rätt eller fel? Har många andra godkända betyg.
Vh Harriet

07 apr 2018

Hej Harriet,

Engelska är ett obligatoriskt ämne och alla gymnasieprogram kräver att man har ett godkänt betyg i det för att vara behörig att söka och läsa programmen. Det kan dock finnas undantag för att inte ha ett godkänt betyg i engelska. Då måste man kunna visa att man inte har fått engelska undervisning under en stor del av sin grundskoletid, t.ex. om man nyligen har kommit till Sverige och inte läst engelska i sitt hemland. Det finns också andra krav för att få dispens i engelska som att man bedöms klara av gymnasieengelskan trots sitt underkända betyg. Skolans Studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig med detta. Annars är Introduktionsprogrammet ett alternativ. Här kan du läsa mer om behörighet till gymnasieprogram: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Lycka till! /Petra, SYV