Vilka betyg krävs för att bli läkare?

31 mar 2018
Hej, jag undrar om man vill gå in i läkareprogrammet behöver man då betyg i idrotts och hälsa och hur påverkar det omm man får ett F pga simmning?
En annan fråga hur många B betyg kan man få utan att påverka chansen att gå in i läkareprogrammet? Om du kan gärna hjälpa mig räkna skillnaden mellan A och B hur mycket skiljer det, för jag frågade SYV men fått ej exakta svaret! Tack så mycket

03 apr 2018

Man behöver ju alltid gå Idrott-och hälsa 1 som ingår i alla gymnasieprogram och om man vill komma in på läkarprogrammet behöver man A  i alla ämnen i gymnasiet. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Varje betyg har ett värde. Gymnasiebetyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta värdet på ett betyg blir då 20. För ett icke godkänt resultat ges betyget F som motsvarar betygsvärdet 0. Betyget A ger 20 poäng och betyget B ger 17,5 poäng. Du kan läsa mer om hur gymnasiebetygen fungerar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebetyg-4262.