Kan jag bli avskriven från min gymnasieskola?

21 mar 2018
Hej! Jag går mitt första år på gymnasiet och har haft väldig problem med sjukdomar hit och dit, men har haft läkarintyg. Nu har min mentor, skolsyster, skolkurator och min mamma haft ett möte om min skolgång, då min mentor sagt att om jag inte börjar gå i skolan normalt så får jag inte gå kvar på min linje, min mentor sa också att jag har fram till påsk att visa detta. Jag har gjort allting man ska göra som dom i min klass har gjort och lämnat in saker i tid. Min fråga är alltså om man får göra såhär som mentor?

21 mar 2018

Jag kan inte svara på vad som gäller i just ditt fall. Det är nånting som du måste ta upp med skolans rektor som känner till reglerna och vet hur de ska tillämpas. Om du vill veta mer om vilka regler som gäller i allmänhet kan du kontakta Skolverket här: https://www.skolverket.se/.