Kan jag ta examen med F i matte och engelska?

15 mar 2018
hej! jag går naturbruk första året. jag kommer att få F i engelska och kanske matte. kan man gå ut gymnasiet med F i två ämne. kommer jag få en examen eller vad det är man får.
jag har inte tänkt att söka vidare. jag har tänkt att jag kanske ska byta till hösten till frisör eller något annat yrkesprogram. kan jag då läsa om matten och engelska om jag får F, då måste jag väl inte läsa om svenskan?

16 mar 2018

För yrkesförberedande examen behöver man läsa och få godkänt i dessa kurser:

Svenska/svenska som andra språk 1
Engelska 5
Matte 1

Du behöver också ett godkänt gymnasiearbete. Här kan du läsa mer om att ta gymnasieexamen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/yrkesexamen-hogskoleforberedande-examen-2335.

Det är bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren där du pluggar. Då kan ni tillsammans lägga upp en plan för om du vill byta program och vilka kurser du kan tillgodoräkna dig då. Prata också med dina lärare i matte och engelska så du vet vad som krävs för att du ska få kurserna godkända.

Stort lycka till! /Petra, SYV