Vad ska jag gå i gymnasiet om jag vill bli läkare?

12 mar 2018
Hej! Jag går i sjuan just nu och vill bli läkare. Ska jag gå naturprogrammet? Sedan undrar jag också vilka betyg man behöver i grundskolan alltså i nian för att kunna gå den rätta linjen. Vilka ämnen är viktigast att ha höga betyg i osv?

13 mar 2018

Att gå Naturprogrammet gör att man får behörighet till Läkarprogrammet så det är en god idé. Naturvetenskapsprogrammets antagningsstatistik varierar från skola till skola och år till år. Det du kan göra är att kolla upp hur antagningsstatistiken brukar se ut för de skolor du kan tänka dig gå i. Det gör du här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Det är inte viktigt att du har höga betyg i vissa ämnen utan du söker till gymnasiet med ditt samlade betygsvärde. Alltså alla kurser ingår i ditt slutbetyg och ger dig ett meritvärde som du sedan söker in med till gymnasiet. Men det finns vissa ämnen som du måste ha ett godkänt betyg i för att vara behörig att söka Naturvetenskapsprogrammet.

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. För naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska tre av de ytterligare nio ämnena vara biologi, fysik och kemi.