Är konditori lättare än vård-och omsorg?

12 mar 2018
Hejsan! Jag fyller 20 i januari 2019 och jag skulle vilja byta program och skola. Just nu går jag vård och omsorg men jag tycker att det är alldeles för svårt på det programmet och skulle vilja byta till konditori. Så jag har två frågor!
1. Är det för sent för mig att börja på gymnasiet nu till hösten?
2. Är konditori programmet enklare än vård och omsorg?

Mvh J

13 mar 2018

Vad tråkigt att du tycker det är svårt! Inget program är allmänt svårare eller lättare än något annat, det handlar om vad du tycker är svårt och lätt. Det är inte heller en bra idé att byta till ett program bara för att man tycker det är lättare. Det måste finnas någon slags motivation till att vilja lära sig också. Vill du lära dig om konditori? Vill du lära dig om vård och omsorg? Eller är det nånting helt annat som du vill lära dig? Du behöver gå och prata med Studie-och yrkesvägledaren i din skola så du får hjälp att tänka igenom vad du vill och kan ta ett bra beslut utifrån det.